Alla inlägg under november 2010

Av Annica - 30 november 2010 23:55


Natten till i söndags så kom det nästan en halv meter snö till hundarnas stora glädje   .


Jag tog några kort på hundarna på våran morgonpromenad i nysnön , Matilda med Levi och Alvin var oxå med :




   

Ess älskar att rulla sig i snön   .       

  



Den här veckan blir det inte så mycket hundträning pga av vädret som gör att agilityträningen och spårträningen helt blir inställd. Däremot tar vi långpromenader som vanligt varje dag samt skyddsträning fortfarande två gånger i veckan.


I dag och på förra veckans skyddsträning så har Gin verkligen varit super duktig och det känns så oerhört skönt. Vi har jobbat mycket med hennes skallbevakning i skulet och det har varit riktigt svårt att få rätt attityd o säkerhet i skallet men nu börjar det bli bättre o bättre, skönt     !


Hon har ju även varit vääääldigt intensiv o stressad på armen och figuranten vilket vi oxå jobbat mycket med. Det är ju naturligtvis kul att hon kan göra vad som helst för dessa två ting men hon måste fortfarande kunna gå att kontrolleras utan att hon far dit titt som tätt när hon själv känner för det   .


Det har varit ganska knivigt att få henne att koncentrera sig på något annat då armen eller figuranten varit i närheten utan att vi fått en massa negativ stress hos henne eller att hon blivit för låg, vilket jag absolut inte vill att hon ska vara.


Nu äntligen så har vi fått henne att "välja själv" och då faktiskt välja mig före armen eller figuranten vilket är förutsättningen för vårat fortsatta skyddsarbete anser jag   .


Hon visar nu ett helt nytt "lugn" på skyddsplanen och hon kan  nu fokusera på ett helt annat sätt än tidigare samtidigt som hon fortfarande har en härlig attityd och ett positivt samarbete. 

Idag gick hon "fot" runt både figurant och flera armar, vi gick över armar, figuranten rörde sig, ropade, piskade osv och hon "bara" fokuserade med glädje på mig. Äntligen känns det som att vi är på rätt väg   .


Toni ska verkligen ha en stor eloge för att han haft och har ett sådant enormt tålamod för vi skulle aldrig fixat detta utan honom !!!



På lördag ska Gin o jag tävla inofficiell agility i Linköping och sedan åker vi vidare till Helsingborg (eller Bjuv är det nog), där jag ska hålla kurs hela söndag och måndag.


Ta det lugnt i trafiken

Hälsn Annica

Av Annica - 15 november 2010 17:43


Jag får nu nästan nypa mig själv i armen för så bra gick det på tävlingen i Varberg i lördags   .


Vi skulle göra officiel agilitydebut jag o Gin och åkte därför till Varbergs endagarstävling.

Mitt mål med tävlingen var enbart att Gin skulle få erfarenhet och få vara trygg o säker i tävlingssituationen . För mig är det väldigt viktigt att hon inte ska få för sig att det är någon skillnad mellan träning och tävling utan att man gör precis som vanligt trots alla nya störningar. 


Gin visar verkligen att hon har en riktigt tävlingsmentalitet och det är så häftigt!


Ess har alltid haft att bra "tävlingshuvud" och det är så skönt o tryggt att alltid  veta att han alltid gör sitt allra allra yttersta på tävling och anstränger sig ännu mer i  pressade situationer.


Att Gin oxå verkar ha det är så himla roligt och skönt och jag håller tummarna för att det ska fortsätta så.

Vid båda loppen i helgen så "satte hon på" en helt otrolig koncentration och verkligen gjorde sitt allra bästa från start till mål. Hon samarbetade helt suveränt och utförde alla hinder precis som på träning och hon verkade heller inte bli störd utav allt runtomkring utan var helt avslappnad o trygg   .


Resultatmässigt blev det oxå topp   . Två felfria lopp gjorde vi och fick två uppflyttningspinnar. I hoppklassen så räckte det till en andra placering utav 85 starter och agilityklassen Vann vi och där var det 92 startande.  



På söndagen hade jag anmält oss till ett BH-prov i Linköping.

Jag har de senaste veckorna tränat ganska mycket inför det. Vi har bla varit nere i centrum flera gånger och promenerat samt tränat mycket fritt följ och platsliggning med störningar osv. 

Tyvär så var underlaget riktigt dåligt i Linköping så de var tvungna att ställa in provet vilket var riktigt tråkigt med tanke på all träning och alla förberedelser samt att nästa prov får vi vänta några månader på, suck   .


Nåväl nu ska jag låta Gin vila lite från platsliggning, fritt följ, läggande samt sättande under gång och i stället fokusera mer på apportering och framåtsändande.


I agilityträningen så ska jag börja fokusera mer på uppfarten på gungan . Jag har hittils velat vänta med den tills jag sett att balansens uppfart funkar. Gin har visat att hon verkligen förstår vad jag vill att hon ska göra och hon verkar även förstå precis Hur hon ska göra det oxå   .


Här är kort på "Svenska Belgar mästaren" , Lindjax Gin, med pokal och vandringspris !


  



Hemsidan är nu uppdaterad !


Hälsn Annica   


Av Annica - 8 november 2010 23:45


Nu är vi hemma igen efter att vi varit o tävlat i Rättvik och jag behövde inte ångra mig att jag anmälde Gin till SBA (SM i agility för Belgare)   .


Jag anmälde henne för att jag ville passa på att ge henne o mig lite tävlingsträning då vi ändå var där. Jag har aldrig kört någon annans bana med henne och eftersom hon aldrig varit med om störningar av hundar, domare, tidtagare, åskådare osv. så skulle det bli väldigt spännande att se hur hon reagerade på allt detta. 

 Pallar hon den pressen eller kommer hon att spåra ur, det var den stora frågan för mig och jag var rätt nervös innan ska jag erkänna .


Men en en gång så överraskade hon mig rätt rejält. I stället för att bli spänd o stressad så blev hon superkoncentrerad.

Hon var så otroligt duktig så jag trodde inte det var sant. Hon höll fokus och samarbetade precis som på träning och det var så otroligt häftigt att köra henne   .

Självklart så vet jag att hon kan tagga till ännu mer och därmed förändras efter att vi kört ett par tävlingar men det är jag förberedd på och jusst nu vill jag bara glädjas över att hon klarade denna debut så galant som hon gjorde   .


Resultatet då kanske jag ska berätta om oxå hi hi.

Jo i första loppet som var ett hopplopp så fick hon fem fel på en rivning på tredje hindret från slutet. I andra loppet som var agilityklassen gick hon felfritt och då de räknade samman dessa två lopp så VANN vi!

Helt otroligt att på hennes debut  så blir hon Svensk mästare för Belgare   .



Den stora anledningen till att vi åkte till Rättvik var egentligen att vårat lag "No Limit" saknar en sm-pinne i agilityklass.

Vi har haft oflyt i varenda agilityklass som vi tävlat i på sistone så detta var en av våra sista chanser. Men det ville sig inte denna gången heller . På lördagen diskade vi oss och på söndagen drog laget på sig 20 fel   .

Tänk att det ska vara så svårt att få sista pinnen ibland. Nåväl nu får vi planera om lite och så får vi nu åka på några lagtävlingar som vi först inte tänkt. 


I hoppklasserna däremot gick det bra för laget. På lördagen kom vi 2:a och på söndagen Vann vi   .


Individuellt så körde jag bara Ess i agilityklasserna eftersom han inte hunnit få så mycket agilityträning efter erlichian. Han körde totalt 6 lopp och av dessa var två felfria och i fyra lopp hade han en rivning i varje.


I två lopp har han känts fräsch och hoppat bra men i de andra loppen har han överjobbat på vissa hopphinder och det märks att han fortfarande är svag i bakdelen.

Däremot så var det väldigt länge sedan som han varit så avslappnad och cool på en tävlingsplats som han var nu så det märks att han mår bra nu igen   .


Nu kommer jag inte tävla honom alls på ett tag utan bara fokusera på att bygga upp honom ordentligt igen och sedan träna mycket hoppteknik så att den kommer mer naturligt så han blir säker på hoppningen igen.



Hemsidan kommer att uppdateras denna vecka !


Ha det bra hälsn Annica   

Ovido - Quiz & Flashcards