Alla inlägg under januari 2011

Av Annica - 31 januari 2011 23:10


Då var man hemma igen från Finland för den här gången och jag kan bara konstatera att köra agility med en rygg som inte är ok är inte det smidigaste man kan göra   .


Jag var klumpig nog att halka på isen några timmar innan vi skulle åka och gjorde illa ryggen riktigt ordentligt. Smärtan var nästan olidlig och det var jobbigt att både stå, gå eller sitta. Men envis som man är så åker man ändå och hoppas på att det ska gå över till tävlingsdagen vilket det naturligtvis inte gjorde    .


Nåväl jag petade i mig ett gäng smärstillande tabletter och tävlade ändå men det blev inte den mest avancerade handlingen som jag gjort och jag fick improvicera både här och där så nu är Gin van med det oxå  den stackaren  .



Första loppet som var en hoppklass frågade hon mig lite extra på vissa ställen vilket inte var så konstigt och tyvär fick hon två rivningar pga det men annars var loppet faktiskt riktigt bra. Då jag jämförde våra tider så hade hon (trots frågningar) den bästa tiden av alla i loppet och t.om hela 3 sek bättre än den som hade näst bäst tid och det var lite skoj att se   .


Andra loppet tog jag om henne på A-hindret eftersom hon inte gjorde riktigt som vi kommit överens om så det blev disk i det loppet.


Sista loppet gick riktigt bra, hon hade då börjat vänja sig vid att jag var lite märkligt på banan ochfrågade ingenting utan körde på riktigt säkert och fint. Tyvär var jag lite sen i slutet av banan där hon skulle in i "fel" tunnelingång så hon drog rakt in i den närmaste i stället så det blev disk även där.


Banorna har varit riktigt trevliga och inspirerande och jag har fått med mig flera saker som vi behöver träna mer på och även sett vissa saker som hon fixade riktigt bra som jag kanske inte riktigt trodde innan att hon skulle göra   .


Nu hoppas jag att ryggen ska bli bättre för i morgon ska vi åka till Kungsör och träna agility i deras nya inomhushall och på onsdag och torsdag blir det lydnadsträning varvat med störningsträning till skyddet.


På fredag åker jag sedan till Bjuv där jag ska hålla kurs i fyra dagar   .


Hälsn Annica


Av Annica - 27 januari 2011 23:58


Förra helgen fyllde Ess 5 år och det känns helt overkligt att det var så länge sedan som vi flög till Tjeckien och hämtade hem honom   .


Så här såg han ut ca 4 månader gammal :


  


.....och så här ser prinsen ut idag   :


 


Ess uppbyggnadsträning pågår för fullt och han blir sakta men säkert starkare o starkare . Jag hoppas att han ska vara färdigtränad så att jag ska kunna starta honom i Oxie i april   . 


Sedan Eckerö-tävlingen så har jag och Gin kunnat träna agility i ridhus vid tre tillfällen. Det är inte mycket träning men vi har i allafall kunnat köra ihop oss lite och stabiliserat lite starter och kontaktfält.


På söndag ska vi tävla i Finland igen och den här gången blir det i Åbo och ATT-hallen.

 Då vi senast var i Finland så blev Gin uppflyttad till klass 2 så nu i helgen ska vi göra debuten där . Det ska bli otroligt spännande att se hur hon fixar lite svårare banor och även se hur hon står sig i tid i förhållande till deras klass 2-hundar   .


Två trötta kompisar   :


  


Hemsidan är uppdaterad


Hälsn Annica 

Av Annica - 11 januari 2011 08:53


I fredags var vi i Kista och tävlade lag med "No Limit".

Vi har ju saknat våran sista uppflyttnings-pinne ett tag och haft lite oflyt på sista tävlingarna. Nu hade vi i laget planerat om lite och tänkte att trots att vi endast kunde vara tre ekipage på denna tävling så ville vi ändå ta chansen och ge det ett försök.


Vi gjorde alla tre bra lopp och kom i mål med totalt 5 fel och det räckte till både Vinst och SM-pinne så nu äntligen är laget klart till SM 2011 .

 Ess är tidigare redan färdig-kvalad individuellt och det är otroligt skönt att även laget är det   .



I torsdags var jag i Björneborg i Finland och tävlade agility med Gin. Vi diskade oss i första loppet men i de två sista klasserna så gjorde hon två felfria lopp och Vann båda klasserna   .


I helgen åkte vi sedan till Eckerö på Åland och tävlade.

Första dagen gjorde hon återigen två fina lopp men fick tyvär  5 fel i agilityklassen och 10 fel i hoppklassen.


På söndagen var det endast ett agilitylopp men då hade lilla fröken Gin fått en ordentlig släng utav hybris .

Hon hade ingen som helst lust att stanna kvar i starten och flög av både gungan och balansbommen och satsade helt och hållet bara på fart, oj oj vilken liten bus-fia man har . Dock kom hon inte undan med dessa initiativ för jag tog om båda hindrena så att hon inte ska börja tro att det är ok .


Idag blir det agilityträning för oss och då kommer jag bl.a lägga stor vikt på dessa bitar   .


Det jag är väldigt nöjd med är att hon sköter sig bättre och bättre utanför banan och det känns som att jag kommit på hur jag ska förbereda henne inför loppen på bästa sätt och det är väldigt skönt   .


I helgen åker jag till Åland igen men denna gång för att hålla kurs .


Hälsn Annica



Av Annica - 2 januari 2011 23:35


Då var redan 2011 här, herre gud vad tiden går fort   .


För mig personligen så ser jag verkligen fram emot ett nytt år då 2010 varit ett ganska tufft år på hundfronten.


Det allra jobbigaste var att min bästa vän och trotjänare Ian väldigt hastigt gick bort i maj. Han lämnade ett oerhört stort tomrum efter sig och han är oändligt saknad   .


Ess har ju oxå varit konvalecent fram och tillbaka mer eller mindre hela året vilket oxå varit himla tungt men nu hoppas jag innerligt att han är på väg tillbaka.



Med Gin har jag kämpat otroligt mycket utanför agilityplanen för att få henne att fungera med dessa störningar som blir då andra hundar kör agility.

 En period var jag to.m helt säker på att jag aldrig skulle kunna starta henne på någon agilitytävling så otroligt strulig var hon.

Nu verkar dock dessa problem ha lagt sig och jag ser med glädje fram emot att få tävla mer med henne  .


Jag har även under nästan hela hösten tvekat om jag verkligen ska fortsätta med skyddet eller inte. De flesta bitarna gör hon så jäkla bra men så har hon haft enorma problem med skallet i skulet och haft aldeles för hög stress då arm eller figurant varit nära   .

Vissa träningar har jag kännt att det börjar lossna men nästa träning så har det gått tillbaka igen. Det har verkligen varit upp och ner med detta men jag har ändå hela tiden kännt att får vi till det så kan det bli så himla bra så därför har jag ändå inte velat ge upp.


Men i slutet av november så ändrade vi ganska radikalt på våran träning och rätt som det var så började hon verkligen förstå vad vi menade och kunde börja varva ner lite och hitta koncentrationen i stället.

Sedan dess har vi jobbar med mycket störningsträning på det sätt som verkligen verkar funka för henne och hon har gjort stora framsteg redan   .


Skallbevakningen har jag helt börjat om med och tränar nu kontinuerligt detta hemma så att hon får mängdträning på detta i lugn och ostörd miljö och även den biten börjar att ljusna nu , phu, äntligen !


Ett väldigt tråkigt beslut har jag även tagit då det gäller Ess.

Jag har velat fram och tillbaka men nu bestämt mig för att inte anmäla honom till årets FMBB (Belgar-Vm ) , anmälan skulle varit inne senast sista december  .


De FMBB-mästerskap som jag tidigare varit på har varit jätte härliga upplevelser och det har varit otroligt häftigt att få se suveräna hundar både i agility, IPO samt Mondioring.


Förra årets FMBB präglades dock tråkigt nog av en hel del strul och tjafs både före, under och efter mästerskapet och detta tog verkligen musten ur mig.

Strul och tjafs är något som jag har svårt för och det tar så otroligt mycket energi från mig. Jag vill ha roligt då jag ska tävla och då har inte jag någon lust eller ork att behöva lägga energi på en massa onödiga saker.


Jag hade hoppats att det skulle gå över och att jag skulle hitta gnistan igen men tyvär så känns det fortfarande lite infekterat så lusten och glädjen har inte riktigt helt velat komma tillbaka .

Det känns naturligtvis jätte tråkigt att inte delta i år men jag hoppas att kunna komma tillbaks till FMBB 2012 i stället   . 


Nej nu till lite roligare saker för på onsdag tar jag Silja-båten till Finland där jag  på torsdag ska tävla agility med Gin och det ska bli så himla roligt .

Sen hinner jag knappt hem på fredag-morgon förens jag ska tävla lag med Ess på Kista mässan. Direkt efter den tävlingen tar jag båten igen och denna gång åker jag till Åland där Gin och jag ska tävla på lördag och söndag. En riktigt härlig vecka som jag har framför mig !



God fortsättning på det nya året som i allafall jag ser väldigt mycket fram emot

Hälsn Annica    



Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards