Alla inlägg under mars 2011

Av Annica - 30 mars 2011 22:51


Äntligen så verkar det som att våren är på gång, snön ligger visserligen fortfarande kvar men den försvinner mer o mer för varje dag   .


Den här veckan har jag satt igång med agilityträningen här hemma och hundarna blev så otroligt lyckliga, de har verkligen längtat (och jag med   ).


Jag har även lagt årets första spår som fick gå både på barmark och snö.

Gin spårade riktigt fint, trots att det var ett bra tag sedan så spårade hon i lugnt o fint tempo och i kärnan precis som ett IPO- spår ska gå   .


Nästa vecka sätter även skyddsträningen på Mallegården igång igen och det ska bli himla kul !


Förra veckan var det dags att ta in den riktiga skyddsarmen i våran "nya" bevakningsträning.

Som jag tidigare skrivit så har jag helt och hållet börjat om med skallbevakningen. Jag har varit tvungen att dela upp momentet i väldigt små delar och tränat in varje del i taget innan jag succesivt kunnat satt ihop dessa delar med varandra.

Hon "går igång" ganska ordentligt då den riktiga armen finns i närheten och har då väldigt svårt att fokusera eller koncentrera sig.

Eftersom hon blir så "het" av armen så  har jag velat vänta med att ta in den i träningen tills hon blivit helt säker på vad hon ska göra och samtidigt har jag vid sidan av bevaknings-träningen tränat mycket "avdrammatisering" utav armen .


Första passet med armen var hon väldigt "het" och glömde bort flera utav delarna i momentet men det positiva var ändå att det gick att hjälpa henne utan att hon blev frustrerad, osäker eller irriterad vilket hon tidigare blivit.  

Jag fick gå tillbaka ganska många steg i inlärningen men redan andra passet var hon mycket lugnare och hon förstod ganska fort att hon kunde ta det lugnt och "bara" göra det som vi tränat på .

Det kanske trots allt finns ett litet hopp för att hon tillslut ska fixa detta, hoppas hoppas 


På fredag åker jag till Nybro där jag ska hålla kurs hela helgen och nästa vecka har jag tänkt att sätta igång med privatträningarna i agility igen   .


Då vi var i Rättvik för två helger sedan tog vi bl.a dessa, förhoppningsvis, sista vinterbilder :


                 

Hälsn Annica 

Av Annica - 18 mars 2011 18:14



Nu har alla ni som tävlar, tränar eller "bara" är intresserade utav IPO ett gyllene tillfälle   .


Den dubble världsmästaren Ivan Balabanov kommer till Sverige och Stockholms-trakten den 25 + 26 juni och håller seminarium.


Tyvär är alla platser med hund upptagna men idag fick jag reda på att det fortfarande finns ett fåtal åhörarplatser kvar   .


Missa inte detta unika tillfälle för man vet aldrig när eller om Ivan kommer hit igen   .


Du som är intresserad kan mejla till mig på a.aller@telia.com så vidarebefodrar jag ditt mejl till den ansvarige.


Hälsn Annica

Av Annica - 14 mars 2011 22:55


Äntligen så verkar våren att vara på gång och det töar sakta men säkert mer o mer för varje dag som går   .


Vi har dock fortfarande nästan en halv meter snö på vissa ställen så någon agility träning har jag inte kunnat sätta igång än och något spår har det heller inte blivit. Men förhoppningsvis så dröjer det inte så jätte länge innan man kan sätta igång igen   .


Träningen som Gin fått förutom konditionsträning denna o förra veckan är lydnaden till IPO:t som vi jobbar vidare på . Två gånger i veckan har vi träffats i vårat träningsgäng och jobbat bl.a på störningar och nästan varje dag kör jag ett pass själv med henne.


Förra veckan träffade jag instruktörerna på Nynäshamns Bk igen och hade sista tillfället på min Pepp-kurs för dem. Vi fick många givande diskussioner och många nya bra förslag kläcktes  som kan göra kurserna ännu bättre både för kursdeltagare och instruktörer   .


I helgen som varit var jag i Lindesberg och hade kurs för ett för mig nytt gäng med härliga och inspirerande kursdeltagare, kul !


Nu i helgen så åker jag till Rättvik och tävlar agility med båda hundarna.

Gin kommer att få köra tre lopp på lördagen och Ess har jag tänkt köra ett lopp per dag . Han har kännts jätte stark och fräsch de sista veckorna så jag vill mjukstarta honom lite med endast ett lopp per dag för att se så att han även fixar att jobba i tävlingssituationen där han är lite mer taggad än på träning.  Det ska bli jätte kul att tävla igen   .



Min fina lilla tjej :

 


Vårpromenad :


  

      


Hälsn Annica   

Av Annica - 3 mars 2011 15:36


I lördags hade jag kurs igen i Sala och direkt efter den så åkte jag till båten som skulle ta mig till Finland för tävling med Gin på söndagen.


Även den här gången skulle vi köra två agilitylopp och ett hopplopp.


Första agilityloppet gjorde hon riktigt fint men hon rev tyvär muren så vi fick fem fel i det loppet. Tidsmässigt så hade hon andra bästa tid.


Andra agilityloppet var hon felfri och hör och häpna så gick hon och Vann den klassen !


Sista loppet som var en hoppklass så lös lite av hennes orutin igenom.

Efter de första två loppen som var ganska öppna banor så var denna klass  helt annorlunda med mycket tajtare och svårare linjer.

Detta gjorde att hon hade svårt att ställa om hennes hoppteknik så på de första sex hindrena så rev hon 3 hinder   .

Dock så kunde hon själv anpassa sig och efter den dåliga starten så hoppade hon mycket bättre och rev inget mer och detta tar jag som en positiv utveckling hos henne   .  


Gin har alltid haft svårt att hitta rätt i de olika teknikerna så jag har verkligen fått jobba mycket med att hon ska hitta så enkla tekniker som möjligt för henne själv och att hon ska bli ordentligt medveten och riktigt säker på vad hon gör.


Av den anledningen ville jag heller inte denna gång bryta henne då hon rev hinder efter hinder utan jag ville ge henne chansen att komma på själv hur hon skulle lägga om tekniken och anpassa sig så därför var det extra roligt att hon faktiskt fixade det   .


Det som har varit väldigt positivt denna tävlingsdag är att hon har varit mycket lugnare, mer avslappnad och mer fokuserad på hennes jobb än på allt annat som är omkring.

Hon har stannat perfekt på balansens uppfart och på A-ets och balansens nerfarter . På alla dessa ställen har jag oxå låtit henne stå still minst 2-3 sekunder innan hon har fått köra vidare.

Hon har även stannat mycket bättre i starterna där hon tidigare haft en tendens att tjuvstarta  .



I morgon fyller världens gulligaste tjej år, min brorsdotter Tuva,  och gissa om faster har köpt mååånga presenter   .


Här är en bild på gullungen och hennes bror som även han är världens finaste   :


 


Hälsn Annica 


Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards