Alla inlägg under maj 2011

Av Annica - 29 maj 2011 23:51


Nu var då äntligen BH-provet avklarat, jag har nojjat mig rätt rejält innan provet men det hade jag inte behövt. Gin uppförde sig klanderfritt och hon var jätte duktig  .


Vi började med miljödelen och det var den som jag varit mest nervös inför.

Men Gin brydde sig knappt om vare sig cyklisterna, joggarna eller bilarna som var med som störning. Hon hade heller inga problem med att gå in i folksamling, bli uppbunden, passera andra hundar osv.


Efter miljödelen så skulle vi göra lydnadsdelen och den hade jag tränat ganska mycket på men då vi skulle in på planen så ser hon ett skul och tror direkt att det är skydd på gång. Detta gjorde att jag blev en aning nervös för jag vet ju att hon blir mer energisk då det är skydd och då behöver jag kunna arbeta upp fokusen lite på plan innan hon samlar sig men det kunde jag ju knappast göra nu  .


Jag fick börja med platsliggningen medan en schäfertik skulle göra sitt lydnadsprogram. Först var Gin en aning nosig men hon slutade snabbt och hittade rätta fokuset.  Platsliggningen gick sedan jätte fint  .


Sedan var det våran tur att göra lydnaden och jag var fortfarande nervös medan Gin å sin sida hade förstått att det var lydnad och inte skydd.


Linförigheten gick fint och hon behöll kontakten och positionen under hela programmet förutom att hon hoppade ganska mycket vilket jag var lite missnöjd med.

 Dock kom jag på i slutet utav linförigheten att eftersom jag var en aning nervös så gick jag aldeles för fort mot vad jag brukar och det var därför som hon hoppade under gången så det fick jag rätta till på fria följet.

Stackars lilla Gin det är inte lätt att göra sitt bästa då man inte får hjälp av sin förare som man brukar  .


Efter gruppen som hon f.ö gjorde bra utan att bli störd så började min nervositet släppa och jag kunde samla ihop mig själv ordentligt så fria följet blev mycket bättre utfört från bådas sida.

Både sättandet och läggande under gång gjorde hon oxå kanonfint och därmed var provet slut och vi fick våran bedömning som var Godkänt !!!! .


Nu är det fritt fram att tävla IPO för oss men vi börjar nog ändå med någon eller några BSL-prov först så att vi får köra igenom bara spåret och lydnaden tills skyddet blir helt klart, det ska bli riktigt roligt ! 



Efter detta så åkte jag sedan till Väsby där de hade agilitytävling som jag anmält till. Det passade väldigt bra att de hade klass 1 på fm så hann jag köra mina klass 2 lopp efter BH-provet   .


Första loppet var agilityklassen som hon hoppade snett över långhoppet i och eftersom jag lät henne fortsätta så blev vi diskade men annars så gjorde hon ett riktigt fint lopp.


Andra loppet var hoppklassen och jag hade inte alls så stora förväntningar eftersom Gin varit igång hela dagen och hon vid detta laget mycket väl kunnde vara ganska trött.

Men det visade sig att hon är duktig på att återhämta sig så något spår utav trötthet såg jag inte.


Hon gjorde ett riktigt bra lopp, ett utav hennes bästa helt klart. Felfri med bästa tiden, Vinst i klassen och våran sista uppflyttningspinne blev det som resultat   .


Nu är hon alltså redan uppflyttad till hoppklass 3 och jag tror knappt att det är sant.

Redan nästa vecka ska vi göra klass 3-debut och det kommer att bli ett stort steg ifrån den typ av banor som vi kört i klass 2, riktigt spännande ska det bli   .


Här är en startklar tjej  ;)


 

Min fina Ess på en utav "hans" stenar som han alltid klättrar upp på på promenaderna  .  

   

Hälsn Annica


Av Annica - 24 maj 2011 21:31


Jag har nu precis kommit hem från Söderköping där jag har haft kurs i två dagar för ett gäng härliga o duktiga agilitymänniskor och nu är det hög tid att summera helgens tävlingar med Gin .


I lördags var vi först på våran hemmaklubb och tävlade en agilityklass. I det loppet blev hon tyvär diskad för att hon tog ett extra hinder men vi körde ändå sedan klart klassen.

Hon gjorde alla kontaktfält kanonbra , hoppade fint och läste min handling riktigt bra   .

Efter det åkte vi till Knivsta för att köra två laglopp med vårat lag "No Limit ".

I agilityklassen var hon felfri och i hoppklassen fick vi tyvär 10 fel som jag helt och hållet tar på mig   .


På söndagen åkte vi till SSBK för att köra två lopp .

I agilityklassen fick vi återigen 10 fel, en rivning som var slarv från Gins sida och en vägran som jag får ta på mig då jag missbedömde henne ordentligt.

I hoppklassen däremot var vi felfria och gick och Vann så nu har vi två uppflyttningspinnar i hoppklass 2   .


Då jag sammanfattar dessa fem lopp som vi gjort på två dagar så har hon endast rivit två hinder vilket är en oerhörd förbättring mot tidigare då hon i snitt kunde riva två hinder per lopp. Jag har verkligen lagt ner mycket träning på hennes hoppning så det är extra kul då det funkar   .


Hon har oxå varit mycket säkrare på min handling än tidigare så det har verkligen varit bra att vi fått till en period att kunna träna ordentligt på.


Jag har även ändrat hennes startposition från sittande  till liggande för några veckor sedan vilket är en mer naturlig startposition för henne anser jag och det har funkat riktigt bra i helgen.


Den här veckan ska hon få tre träningspass agility där vi ska fortsätta träna på bla hoppningen, starter och handlingen.


Igår fick hon ett ganska långt spår som hon klarade aldeles galant och jag har tänkt ge henne två spår till denna vecka.

I lydnaden går hon riktigt fint och vi fokuserar nu ordentligt på BH-provets lydnads-program   .


I skyddet har det varit lite förändringar för oss. Vi har bl.a av vissa anledningar bytt figurant och då även ändrat i träningsupplägget och träningssättet vilket har passat Gin lite bättre.

Nu är hon lugnare och kan jobba säkrare  i bl.a bettet och angreppet, skallet är fortfarande inte bra men det blir sakta bättre. Konflikterna är färre och hon är mer avslappnad så jag hoppas verkligen att detta ska funka   .


Sköt om er allihopa

Hälsn Annica





Av Annica - 11 maj 2011 23:34



Nu har äntligen ett litet litet hopp tänts för mig för att Ess kanske kanske ska kunna köra agility igen och kanske kanske redan till SM.

Vi har haft så många bakslag så man vågar knappt hoppas men den här gången känns det faktiskt lite annorlunda och hoppet är ju det sista som lämnar en   .


 


I söndags var jag i Söderköping och tävlade agility med Gin. Vi gjorde tyvär inget felfritt lopp men både agilityklassen och hoppklassen är jag riktigt nöjd med  ändå  .


Efter att nu varit hemma en vecka så har jag hunnit sätta mig ner och gått igenom de tävlingar vi varit på och lagt upp en ordentlig träningsplanering för Gin och mig då det gäller agilityn.

Jag har en hyfsad bra bild på vad våra svagheter är för tillfället och nu är hon så pass grundtränad att jag kan börja jobba med lite mer avancerade detaljer för att vi ska kunna utvecklas ännu mer tillsammans   .



Här är några bilder på hundarna:


Gin tar igen sig lite efter ett agilitypass :)

 

  

Vattenlek efter träningen :

 

Gin leker med Maja och Zilla :)

 

Ess o Gin leker och Maja kollar på ;)

       

Man blir törstig av att leka :)  

 

En trött Gin sover som en prinsessa med bästa gos-kudden som huvudkudde i den sköna bean-bagen ;)

 

En trött tjej som sover i soffan

 


Hälsn Annica

Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards