Alla inlägg under maj 2012

Av Annica - 24 maj 2012 22:47


Nu har jag äntligen fått lite tid över att uppdatera lite om hur landslagsuttagningen gick för oss   .


Årets uttagning gick utav stapeln i en otroligt fin inomhushall i Söderbärke och arrangemanget, banorna och underlaget var kanon. Det var ca 60 largehundar med och vi kom, då vi räknat ihop alla loppen, ungefär i mitten utav startfältet.


Vi skulle köra sex lopp under två dagar och jag o Gin kom i mål i tre utav loppen. Ett lopp diskade jag oss själv då Gin var aldeles för het och

  de andra två diskningarna var inga katastrofdiskningar ( som vi tidigare ofta fått ) utan endast små missförstånd som lätt kan uppstå då farten är så hög som den är.

I de andra loppen har hon bl.a fått några vägringar som berott på att jag varit lite otydlig och Gin varit lydig så hon inte tagit hindret som stått framför henne utan följt med mig i stället men detta har jag bara sett som en positiv utveckling utav vårat samarbete  .

Överlag så tycker jag att Gin har funkat över förväntan, hon har kämpat och slitit och gjort precis så mycket som hon kan och mer kan man inte begära.  Hon är fortfarande under utveckling men hon har verkligen visat vilken kapacitet hon har och när vi får ihop alla småbitar så blir det nog riktigt bra   .


Nu har vi tre tävlingshelger framför oss innan SM och det känns som att tävlingsträning är precis vad hon och jag behöver nu för att köra ihop oss ännu mera   .


Lilla Em är nu 8 månader och hon växer bara mer och mer in i  sin härliga personlighet och jag är väldigt väldigt  nöjd med henne.

Hon har en otolig självsäkerhet och ett härligt självförtroende och hon är superkul att jobba med.

Em o Gin kommer oxå otroligt bra överens och de är väldigt trygga med varandra och har jätte skoj ihop. Gin lär henne allt hon kan och Em tar efter så gott hon kan för hon vill bli som Gin då hon blir stor   . 


Några bilder på tjejorna kommer här:


                 


Hälsn Annica 

Av Annica - 9 maj 2012 22:37


Ja då var årets Belgar-Vm över och det har varit ett fantastiskt äventyr.


Vi har bott och tävlat på två helt underbara platser högt upp i Italiens berg där vi hade en otrolig utsikt över ett vackert landskap. Varför jag inte tagit kort på dessa underbara platser är och förblir en gåta   .


Vi har även fått se häftiga IPO-ekipage och riktigt duktiga Mondioring-hundar samt suveräna agility-ekipage.

De agility-nationer som jag personligen tyckte höll väldigt hög klass i år ooch som stack ut lite extra var Frankrike som individuellt tog både Guld och Silver men även Tjeckien var otroligt starka och naturligtvis Italien som hade hemmaplan och ett otroligt stöd från publiken.  


För mig personligen så åkte jag ner för att Gin skulle få samla på sig erfarenhet och jag är otroligt nöjd med henne. Hon har varit en riktig kämpe och gjort otroligt starka prestationer. Tyvär kom vi inte till final men det är helt ok ändå.

Tre disk blev det och två lopp med fem fel och ett lopp med 20 fel och samtliga fel har varit rivningar. 

Jag visste innan mästerskapet att de skulle ha hopphindrena på maxhöjd men då vi i Sverige har översta delen på pinnen på 65 cm så hade de i Italien hållaren på 65 cm vilket gjorde att översta delen på pinnarna låg på ca 67 cm vilket var lite väl högt för Gin ibland.

Dock så hade hon lärt sig till vårat sista lopp att lägga om sin hoppteknik och då rev hon faktiskt ingenting  .

Tidsmässigt så har hon legat bland de snabbaste hundarna och det är skönt att få ett kvitto på att hennes tider håller även i så stark konkurrens.



Nu har våren kommit på riktigt och under de närmaste veckorna har jag privatkurser hemma varje dag förutom då jag åker iväg och har kurs förstås    .

Även tävlingsäsongen börjar sätta igång på allvar, närmst är landslagsuttagningen nästa helg och därefter är det tävlingar i Kumla, Falkenberg  och Knivsta innan SM i mitten på juni   .


Den här säsongen är målet att få Gin mer säker och stabil med de svårigheter som finns i klass 3 . Jag kommer att jobba mycket med att få henne mera avslappnad på tävling så att hon ska kunna utföra alla färdigheter på ett mera självklart sätt än hon nu gör. Hon har en tendens att tagga till riktigt ordentligt på tävling vilket i sig inte är något negativt men om hon inte är trygg o säker i tävlingssituationen så arbetar hon heller inte avslappnat och då blir hennes utförande inte lika bra.

På träning så fungerar hon riktigt riktigt fint och hon klarar av svårigheter som jag ibland inte trodde var möjligt . Hon är avslappnad och supersäker på hennes egna uppgifter och på mina signaler så nu gäller det att få henne att jobba lika säkert även på tävling   .



Jag har nu upppdaterat hemsidan med höstens kurser  www.allerhundar.com


Sköt om er alla hälsn Annica


Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards