Alla inlägg under november 2011

Em

Av Annica - 24 november 2011 16:09


Jahaja då var man med valp igen då trots att jag planerat att vänta ett tag men ibland blir det inte alltid som man planerat  .



Utav en slump fick jag reda på att det väntades valpar efter två Kelpie-föräldrar som jag tidigare tittat på och varit intresserad utav och då det kom en liten black & tan tik så var inte beslutet så svårt att ta att hon skulle få flytta hem hit  

Hon heter i stamtavlan Evallens Black & Tan Jubla men kommer att kallas kort och gott för" Em".


I måndags var jag och hämtade henne och det tog inte lång stund innan hon gjorde sig hemmastadd här. Hon är otroligt framåt och busig som bara den och med ett humör som heter duga  .Hon är otroligt härlig och har en stor personlighet som jag gillar riktigt mycket  .   

Gin har varit helt fantastisk och tar hand om henne på bästa sätt och är verkligen en helt suverän "storesyster".



Här är några bilder på "underverket"


   


Man blir lite trött av att åka "valptaxi" på promenaden:


 


Bus med Gin:


                     


Finns det någon mjölk här ?:


 


Härlig sovstil mellan Gins bakben :)


     


Ha det gott hälsn Annica 

Av Annica - 8 november 2011 16:19


Tävlingen i Rättvik i helgen har resultatmässigt inte varit någon direkt höjdare men Gin har gjort kanonbra ifrån sig och verkligen visat vilken otrolig kapasitet hon har.

En härlig känsla som jag har med mig hem ifrån Rättvik är att nu är jag äntligen tillbaka i klass 3 igen och det känns jäkligt häftigt   .  


Vi har kört fyra lopp om dagen vilket i sig är mer än vad Gin gjort tidigare och dagarna har varit nästan tolv timmar långa så bara det har varit en utmaning.


Eftersom  hon då vi var i Kungälv för två veckor sedan o tävlade var lite väl het och ganska svår att hantera så hade jag inte så jätte höga förväntningar inför Rättviks-tävlingen. Det viktigaste för mig var att hon inte skulle spåra ur pga att det var så mycket hundar och att det tävlades på två banor som låg väldigt nära varandra som hon lätt kan störa sig på.

Jag hade förberett mig på att inte lämna henne i starten eftersom hon kan strula där ibland och att jag ev skulle få diska henne om hon skulle bli för het så att det inte gick att hantera henne.


Men oj vad jag skulle bli överraskad för mer fokuserad och förberedd hund för tävling kan jag inte önska mig. Hon visste precis vad som väntades utav henne och kunde hålla energi, koncentration och fokusering på riktigt bra nivå  .

Hon hade visserligen lite hybris och slarvade i andra loppet dag 2 men jag är helt övertygad om att det enbart berodde på trötthet för till de två sista loppen efter det så tog hon sig samman o gick bra igen. 


Av åtta lopp så har hon enbart blivit diskad i ett och detta efter ett missförstånd från mig o min handling och i de andra loppen har hon fått någon eller några rivningar. Vissa rivningar får jag helt ta på mig och andra har hon själv slarvat lite med. Vi har även fått någon vägran i något lopp då hon varit för lydig o svängt innan ett hinder men där handlar det bara om timingen i min handling som måste bli bättre  .

Hon har lite annorlunda steglängd på tävling än på träning och då kan jag ibland tima mina signaler till henne lite fel så det måste jag ta med mig o tänka på. 

Balansbommen som hon tidigare haft lite svårt att utföra korrekt på tävling har hon verkligen fått till denna helg men däremot så kommer hon nu lite fel på A-hindret istället så det och hennes rivningar måste jag ta tag i på tävling.


Tiderna som hon haft i alla loppen har legat bland de bästa och det känns otroligt häftigt. Hon är trots allt bara 2.5 år och vi mötte nästan alla Sveriges bästa o snabbaste hundar och att hon redan nu kan konkurera tidsmässigt med dem är helt ofattbart.

I ena hoppklassen hade hon näst snabbaste tiden utav alla men med en rivning i det loppet så rasade vi ner 50 placeringar   

Ett felfritt lopp gjorde vi dock och det i söndagens agilitylagklass och då kom laget på en 3:e plats utav ca 36 lag   .


Nu har vi nästan en månad på oss att träna ordentligt till nästa tävling som blir i Finland i mitten på december och sedan satsar vi på Kista-tävlingen i januari.


I helgen har jag kurs i Nacka och helgen efter det flyger jag till Kalix för att hålla kurs och då vi kommer hem därifrån ska vi hämta en ny liten familjemedlem  .


Ha det gott hälsn Annica   

Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards