Alla inlägg under januari 2012

Av Annica - 31 januari 2012 15:20


I helgen har jag o Gin tävlat i Finland och jag har fått bra svar på att jag är på rätt väg i hennes träning  .


Dels så har jag nu i två månader tränat lite svårare och mer klass tre- anpassade kombinationer och flera saker som hon tidigare haft svårt med klarade hon aldeles galant i helgen   .


En annan sak som jag jobbat mycket med har varit hennes uthållighet. Hon har tidigare haft en tendens att vara trött och ofokuserad dag två och på Kista tävlingen tyckte jag att hon var bättre dag två men att tröttheten visade sig dag tre i stället.

Under januari har jag lagt in simträning två dagar i veckan för att jobba upp uthålligheten ännu mera och i helgen ville jag se om det gjort någon verkan.


Både i lördagens och söndagens tävlingar var det tre klasser som allihopa startade utan så mycket vila emellan som det brukar vara i Sverige.

Gin är van att ibland ha flera timmar emellan klasserna och nu fick hon knappt 1/2 - 1 timme emellan loppen vilket försvårade för hennes återhämtning så klart.

För att testa hennes uthållighet under helgen ännu mera så körde jag även ett agilitypass med henne på fredagen innan vi åkte så att hon skulle få köra agility i tre dagar i sträck som hon gjorde i Kista  .


Simningen har helt klart gett resultat för jag upplevde henne inte alls så trött och ofokuserad som hon tidigare varit så det var verkligen ett steg i rätt riktning och det ska vi absolut fortsätta med .


Hon gjorde riktigt bra lopp oxå,visserligen blev det några med något hinderfel och några med diskning men men .

Ett felfritt lopp gjorde hon på lördagen och det räckte till en femte plats. Kanske inte ett super resultat men tänker man på att det var tre utav (enligt mig) världens bästa ekipage som kom före henne och att hon låg på samma sekund som dem så fick jag ett ganska bra svar på att hon har riktigt fin kapacitet min lilla tjej  .



I maj kommer FMBB ( Belgar- VM) gå utav stapeln i Italien och jag har fått reda på att jag o Gin ska få äran att representera Sverige och AFBV då  .

Detta ser jag verkligen fram emot då det brukar vara en otroligt häftig tävling med helt sanslöst duktiga o häftiga ekipage som deltar. 


Nu blir det agilityvila hela februari förutom några få undantag. I mars blir det sen lite lättare träning och några tävlingar för att sedan i april gå in i en lite mer intensivare träningsperiod igen för att få henne i så bra form som möjligt inför FMBB   .


Lilla Em hon växer o växer, numera väger hon nästan tio kilo så det ska bli spännande att se hur många kilo till det kommer att bli   .  Hon är nu fyra månader och hon blir bara gulligare o gulligare för varje dag  .


Här kommer några bilder :


Tröttisar   

   


Rätt som det var så kom snön till hundarnas glädje :


                         


   

Ha det gott alllihopa

hälsn Annica


Av Annica - 11 januari 2012 15:27


Ja då var årets första tävling avklarad och jag är så otroligt nöjd med min lilla tjej    .


Att tävla inne i en trång tävlingshall full med andra hundar och köra agility på en hal matta är något helt nytt för Gin och det skulle bli ett litet test för oss. Att vi med dessa förutsättningar skulle tävla i fyra dagar med tre lopp per dag var oxå något helt nytt för henne.


Gin kan ibland ha lite svårt att hålla rätt energi i kroppen då hon inte har helt koll på läget eller om hon tex är trött och detta är något som jag måste lära mig för att kunna hjälpa henne på bästa sätt. Varje tävlingssituation som är ny är därför ibland lite svårt att förutse hur hon ska fungera. Jag måste ibland prova mig fram för att hitta rätt uppladdning o förberedelse för varje ny situation men det känns nu som att jag börjar lära mig henne mer och mer  .


Hon fungerade jätte bra inne i hallen och hade inga problem med att det var mycket hundar runt omkring oss då hon skulle värma upp.

Mattan var ordentligt hal och första loppet blev hon väldigt fundersam då hon inte kunde göra riktigt som hon var van vid. Dock hade hon redan till andra loppet kommit på hur hon skulle göra och hon hanterade sedan  mattan riktigt bra  .


Tröttheten var nästa svårighet. Jag vet sedan tidigare att hon haft svårt med två dagars tävlingar då hon varit  trött både fysiskt och psykiskt andra dagen vilket visat sig på att hon rivit mera samt missat kontaktfält och vissa utav mina signaler. Hon har då kört lite på "autopiloten" helt enkelt.

Den senaste månaden har jag tränat mycket på hennes uthållighet och det visade sig nu att det gett lite resultat.

Första loppet tredje dagen däremot så körde hon på autopiloten men sen bet hon ihop o skärpte till sig till de andra loppen vilket var riktigt starkt gjort av henne tycker jag  .


Hur gick det resultatmässigt då ? Jo de första två dagarna var det bara lagtävlingar och vårat lag behöver en hopppinne till för att bli klara för SM så det var vårat mål dessa två dagar.

Tyvär så var vi tvugna att köra med endast tre hundar i laget vilket försvårar det lite. Vi gjorde riktigt bra prestationer men tyvär inte felfria lopp samtidigt så vi fixade dessvärre ingen ny sm-pinne   .

Gin var felfri och hade snabbast tid utav alla hundar i två utav lagloppen vilket var riktigt kul. 


De två sista dagarna var det individuella lopp. Första individuella loppet var som jag skrev tidigare inget att prata om men andra loppet som var agilityklass gick hon så himla bra men halkade tyvär i slalomen så att vi fick fem fel där. Trots att vi tog slalomen två gånger så var hon "bara" tre sekunder efter de snabbaste hundarna.

Sista loppet den dagen var en hoppklass som hon, tro det eller ej, gick och Vann och vi fick både Cert och SM-pinne  .


Efter tre dagars tävlande så märkte jag att Gin mer o mer började strula i starten. Detta ville jag absolut inte   skulle bli värre så sista dagen var det viktigaste för mig att få henne trygg i starten igen. Detta lyckades jag med så bara det var en seger.

Loppen var inte de bästa vi gjort för nu var hon rejält trött men hon kämpade och gjorde sitt bästa vilket är det allra viktigaste för mig då jag har en ung hund som hon är.   

De här fyra dagarna ser jag som en riktigt bra erfarenhet tillsammans med Gin och vi har mycket positivt som vi ska ta med oss  .


Här kommer lite nya bilder på gullungarna :))


Två trötta tjejer

   



Gin "lånar" valpens säng

 


Full fart :)

 


I skogen

            

   


Bus på tomten :

 



Häsln Annica 

Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards