Alla inlägg under april 2010

Av Annica - 29 april 2010 22:51


Oj oj tiden går verkligen fort, nu är lill-tösen redan 1 år   .


Den här veckan har vi nästan inte tränat någon lydnad alls däremot har vi tränat agility, skydd och spårat.


I spåret så har jag fokuserat på vinklarna som hon inte varit helt säker med. Även starten i spåret har jag varit tvungen att få ner tempot på henne lite då hon gärna vill dra på lite för fort där.

Fär att få bättre starter så har jag lagt större godisbitar och lite tätare i början samt att vinklarna kommer ganska snart i spåret. Detta har gjort att hon redan nu tagit det lite lugnare och spårar säkrare.

Vinklarna har jag lagt ganska många i varje spår så att hon fått många repetitioner och det har oxå gett bra resultat.


I agilityn så har jag höjt hindrena en aning och tränat på släpp, hoppteknik och även lite svängträning. Hon svarar direkt på "svängsignalen" och svänger tajt som bara den   .  Jag har även smygit in lite byten, framförbyten vid hopphinder och bakombyten vid tunnlar. Slalomträning och lite kontaktfält har det oxå blivit.


I går var vi och tränade skydd som vi även ska göra i morgon oxå   .




Med Ess har jag kört tre agilitypass denna veckan.

Fro.m nästa vecka ska jag börja intensiv träna honom för att försöka hitta hans och min toppform till Belgar-Vm som är om tre veckor. Meningen är sedan att vi ska kunna konsumera formen fram till SM som är i mitten utav juni.


Från och med nästa vecka så har jag tänkt ge Gin tränings-uppehåll iförst och främst hela maj så att jag ska kunna fokusera helt på Ess och samtidigt så får hon en välbehövd träningsvila men konditionsträning kommer det naturligtvis bli som vanligt .


Ess träning har nu under en period helt gått ut på att jag tränat honom för att få fram hans självsäkerhet och självförtroende. Nu är det till att börja finslipa honom och hitta min tajming ordentligt så att vi förhoppningsvis ska bli riktigt samkörda .




I tisdags var jag återigen i Södertälje och hade kurs för deras instruktörer. Denna gång handlade kursen om "Bemötande av Kursare" och vi fick några riktigt givande diskussioner om detta intressanta och otroligt viktiga ämne   .


Jag har kunnat haft flera privat-lektioner i veckan, det är så himla skönt då banan torkat upp ordentligt och man får sätta igång även dessa kurser   .



Här är några kort på Gin på hennes födelsedag :


      


Och här är två kort då hon åker "valp-taxi" två månader gammal. Hon var så otroligt söt då så jag kan bara inte låta bli att visa dem igen   .

    


Hälsn Annica

Av Annica - 25 april 2010 22:54


I lördags så träffade Gin den snyggaste killen hon någonsin sett. Jag har aldrig sett henne så förälskad någongång och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet   .

Det Stora stora problemet var dock att det var fem minuter före platsliggning som vi skulle göra på en lydnadstävling då kärleken slog till. Och inte nog med det, vem skulle ligga bredvid henne på platsliggningen om inte stora kärleken, hum   .


Jag har aldrig sett henne ha så lång hals förut då hon låg, hon kunde bara inte låta bli att spana in grabben bredvid. Efter en stund visste hon inte vad hon skulle göra då hon inte fick någon respons från honom så hon började gnälla o vifta på rumpan och då det var mindre än en halv minut kvar så började bakbenet att lyfta från marken, oj oj inte bra   !


Eftersom jag själv haft en hund som blivit störd på p-liggningen och som jag fick jobba så otroligt länge med att få trygg igen så ville jag verkligen för allt i världen inte att hon skulle gå fram till den andra hunden och kanske göra honom jätte osäker på p-liggningen. Därför gick jag helt enkelt fram och hämtade henne precis då hon var på väg att resa sig trots att man egentligen inte får det   .

Domaren blev nog inte allt för glad, vilket jag naturligtvis förstår, men eftersom Gin låg på kanten så ansåg jag att störningen att hämta henne var mindre än om hon hade gått upp o fram till den andra hunden vilket hon med all sannolikhet hade gjort.


Nu ska här tränas platsliggning med snygga killar bredvid som jag måste försöka bräcka i intresse från lilla fröken för detta får aldrig ske igen !  Nu gäller det att ta fram fantasin ordentligt  



Sist jag var i Hässleholm så passade Ians uppfödare "Peggy Allwood" på att  ta några kort på Ian och hans kullsyster "Pils".

Visst är de vackra våra 12-åringar ?


Busiga pensionärer    


  


Min underbart vackra älskade Ian  :  


  


Hälsn Annica

Av Annica - 15 april 2010 09:10


Igår gjorde jag och Gin debut i lydnadsklass 1 och hon var så himla duktig   .


Meningen från min sida med tävlingen var att hon skulle få lite tävlingsträning med allt vad detta innebär som är svårt att få fram då man tränar själv.


Vi hade lite småmissar i flera moment tex ville hon inte varken lägga eller sätta sig fort då det var lite blöt o geggigt plan (vilket är helt förståeligt från min sida ).

Jag berömde henne även på vissa ställen med poängavdrag som följd. Dagen innan tävlingen kom jag på att jag visst "glömt" att träna på två saker (lite senil är man nog allt). Bla har hon aldrig tagit i någon annans apport så hon blev lite förvånad då hon skulle göra det så hon ställde sig upp. Tandvisning hade jag oxå visst glömt bort att träna, ooops . Gin blev väldigt glad då domaren kom fram och hade lite svårt att sitta still så han drog ner på betygen men tänderna visade hon glatt i allafall   .


Trots småmissarna så fick vi ihop 176 poäng och kom på en andra plats   .




Jag är så otroligt nöjd med Gins prestation igår ! Hon stördes ingenting av allt runtomkring eller tävlingsledaren som pratade osv.

Hon kändes väldigt trygg i och med momenten och det gjorde henne heller ingenting att hon inte fick belöning mellan eller under momenten som hon är van vid.

Hon såg momenten i sig som en belöning vilket varit viktigt för mig i min träning och det var nog det som var mest intressant att se om det funkade eller inte  .

Det känns i allafall som att vi är på rätt väg så nu ska vi "bara" fortsätta finslipa på momenten och lägga in tvåans moment lite mer.




I dag blir det skyddsträning och lite lydnad och i morgon agilityträning och spår.




På lördag och söndag är jag i Vetlanda och har kurs och på måndag och tisdag så är jag i Hässleholm och har kurs   .


Hälsn Annica

Av Annica - 12 april 2010 23:46


Nu har jag kommit hem från Skåne och det var helt underbart att komma hem då snön nästan helt smält bort och våren verkar ha kommit på allvar   .


I dag tog vi en härlig lång-promenad med Marie och hennes hundar och det var ett kärt återseende från alla hundarna. Vädret var helt underbart och vi kunde äntligen gå i skogen igen   .


Nu är jag hemma till fredag då jag åker först till Vetlanda och sedan Hässleholm igen och har kurs.


Kurserna som jag haft har gått jätte bra och jag har fått träffa både nya och gamla deltagare, alla lika härliga.



Jag var även och tävlade på Gåsahoppet med Esset. Första dagen körde vi tre lopp och andra dagen hann vi bara med ett lopp innan vi skulle vidare till Gins IPO-kurs.

Ess gjorde jätte fina lopp trots att vi knappt tränat nåt. Tyvär fick vi en rivning i tre av loppen men tiderna var riktigt fina. I en av hopp-klasserna var vi felfria och då kam vi på en 6:e plats utav 108 starter   .



Att själv gå på kurs var lite pirrigt allra helst då det gäller en gren som man inte alls är så väl insatt i men det gick helt Ok ändå. Tyvär hann jag bara vara med en utav dagarna eftersom jag skulle vidare och hålla kurs. Det vi fokuserade mest på var hennes hoppteknik som behöver jobbas en hel del till med. Jag fick några värdefulla tips som jag ska träna vidare med.



Nere i Skåne har jag hunnit med några agility-pass som varit väldigt bra både med Ess och Gin och jag har även kunnat lägga några spår till Ginni-Binni. Sist hon spårade var i november och det första spåret var en aning vingligt på sina ställen men redan spår två var mycket säkrare. Hon spårar riktigt fint precis i kärnan med ett bra tempo och hennes markeringar är riktigt fina   .


Hälsn Annica

Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards