Direktlänk till inlägg 29 april 2011

Skurup o Vetlanda

Av Annica - 29 april 2011 21:25


Ja då har man precis anlänt till Ystad där jag ska hålla kurs lördag och söndag.

Jag kommer nu precis från Ronneby där jag varit i två dagar och haft kurs och före det så var jag två dagar i Hässleholm och kursade för dem   .


I helgen som var så tävlade jag agility med Gin två dagar i Skurup och en dag i Vetlanda.


Tävlingen i Skurup var i en inomhushall där det fanns tre banor så det var ganska trångt med mycket hundar o människor.

Eftersom Gin haft lite svårt att koncentrera sig då det varit mycket störningar samt varit ganska så stökig då andra hundar kört agility så var jag faktiskt lite nervös för om jag överhuvudtaget skulle kunna ha henne inne i hallen   .


Men hon överraskade mig väldigt positivt med att sköta sig riktigt bra både före, under och efter loppen.

Det hon hade lite svårt med var då jag lämnade henne ensam i starten. Hon ville gärna tjuvstarta och hade väldigt svårt att stanna kvar då jag lämnade henne .


Eftersom jag vet att hon lätt kan låsa sig i ett negativt känslotillstånd då hon blir för pressad så blev det lite knixigt att avväga hur mycket jag kunde släppa på det hon skulle göra för att undvika att hon kom i detta känslotillstånd.


För mig är det viktigt att hon är i ett positivt känslotillstånd då hon ska jobba med mig. Jag vill att hon ska vara avslappnad, ha ett högt självförtroende och verkligen vilja samarbeta med mig och vilja göra det som jag vill att hon ska göra .


Jag såg redan i andra loppet att hon var en aning stel då vi gick in på banan så det gällde att snabbt "lösa upp" henne för att undvika att det blev värre. Risken är annars att jag visserligen fortfarande får en hund som gör det jag vill men utan riktigt engagemang och det vill jag inte ha.

Jag valde då att lämna henne kortare bit än jag brukar och inte lägga så stor vikt på att jag fick påminna henne flera gånger att sitta kvar, det viktiga var att hon fick lyckas även om det så bara var väldigt lite.

På måndagens tävling i Vetlanda som var utomhus så var hon helt som vanligt igen så hon hade inte lärt sig att tjuvstarta eller flytta sig framåt, skönt !   .


Loppen då hur gick de ? Denna gång fick vi tyvär inte till något felfritt lopp utan det bästa resultatet var ett lopp med fem fel på uppfarten på a-hindret.

I alla lopp har jag ändå varit väldigt nöjd med henne för hon har lyssnat och samarbetat kanon och som vanligt gjort allt hon kunnat   .


I Skurup som var inomhus och på matta så var hon snabbare och hade lite längre steglängd än vanligt så jag tajmade lite fel i min handling på vissa ställen vilket resulterade i att hon fick fel väg och tog fel hinder .

I Vetlanda kom hon fel in i slalomen och förökte verkligen att komma rätt utan att tyvär lyckas med det i hopploppet. I agilityklassen så hoppade hon snett över långhoppet så då tog jag om henne på det hindret med diskning som följd.


Jag har märkt under dessa tävlingsdagar att hennes steglängd ökat så jag måste börja träna in ett beteende på a-hindrets uppfart för att hon ska trampa på kontaktfältet där och sen måste jag även tajma om min handling lite    .


Här är två trötta hundar som brer ut sig i hotellsängen i Skurup   :


     

Idag fyller Gin två år , tänk vad tiden går fort  det känns nästan som igår då hon var så här liten  :


      

Hälsn Annica

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 18 oktober 2012 23:22

Nu har jag fått en ny hemsida och oxå en ny blogg. Båda finns på min gamla hemsidesadress www.allerhundar.com Jag kommer inte att använda den här bloggen något mera men besök gärna min nya där jag även ska försöka skriva lite oftare :)) Hälsn ...

Av Annica - 31 juli 2012 22:07


I helgen så var jag i Gagnef och tävlade med Gin. Första dagen var hon ganska het och i agilityklassen så diskade jag henne då hon formligen flög av A-hindret och jag ville då att hon skulle ta om kontaktfältet   . I hoppklassen...

Av Annica - 26 juli 2012 19:11

......... Och lite annat :) De tre sista dagarna på Slottshoppet slutade inte lika bra resultatmässigt som de första dagarna. Fem diskningar och ett felfritt lopp med SM- pinne blev det. Trots de diskade loppen så var jag ändå nästan mer nöjd med ...

Av Annica - 10 juli 2012 23:19

  I år arrangeras tävlingen "Slottshoppet" för första gången på vackra Wiks slott strax utanför Uppsala och det är deltagare från både Norge, Finland , Danmark och Sverige.   Tävlingen håller på från lördag till lördag med vilodag på onsdagen (...

Av Annica - 13 juni 2012 22:37

  Nu äntligen börjar det dra ihop sig för årets höjdpunkt, SM i Borlänge   .   1995 var mitt första SM som jag deltog på och sedan dess så har jag deltagit på alla och om jag inte räknat fel så blir årets SM mitt 18:e och Gin är min 6:e hund so...

Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards