Direktlänk till inlägg 20 juni 2011

SM - 2011

Av Annica - 20 juni 2011 19:19


Då var årets SM och mitt 17-e raka Svenska mästerskap över.

I år har SM för första gången som jag varit med arrangerats utav Stockholms distriktet vilket betydde att jag kunde bo hemma mellan tävlingsdagarna, riktigt skönt  .


Tävlingsplatsen var väldigt bra, banorna riktigt trevliga och arrangemanget har flutit på riktigt fint, det har helt enkelt varit ett helt ok SM  .


Det som varit väldigt olikt på årets SM mot andra SM som jag varit med om har varit att jag haft ett lite annorlunda upplägg med mina hundar och vårat förberedande i år.


För Ess del så tog jag i mars beslutet att satsa allt på ett kort efter att han tidigare blivit skadad gång efter gång.

Jag ville inte riskera att han skulle skada sig igen så planen var att rehabträna honom så länge som möjligt innan jag satte igång honom i agilityträningen.

Det positiva med det var att han skulle bli så stark som möjligt för att undvika fler skador. Det negativa skulle vara att han och jag inte skulle hinna köra ihop oss ordentligt och hans teknnik-träning skulle oxå vara lite sämre. 

Eftersom det viktigaste för mig är att han ska hålla så valde jag att göra så här och chansa på att hans grundträning och min erfarenhet skulle fixa det bra ändå   .


Så här i efterhand så känner jag att jag gjort rätt trots att vi tyvär inte fick några direkta resultat men han har känts riktigt stark och fin och det har varit kul att köra honom igen.


I hans lag "No Limit" så körde vi första dagen ett säkert felfritt agility-lopp ända tills det var två hinder kvar då han tog fel hinder efter ett missförstånd från mig med diskning som följd.

Mina lagkamrater gjorde även de riktigt bra lopp men alla tre hade fått fem fel var vilket gjorde att vi totalt hade 15 fel med oss till andra dagen och vi låg på en 9:onde plats.

För Ess individuellt så var han lite övertänd och "läste" inte mina signaler som han brukar på ett ställe där han skulle svänga så han fortsatte framåt istället och tog fel hinder   .

På dag 2 strök jag honom därför från hans andra individuella lopp eftersom han redan var diskad och inte skulle få något resultat ändå så därför ville jag hellre spara honom.


För lagets del var det nu till att försöka göra snabba felfria lopp om vi skulle ha någon chans att avancera i resultatlistorna.

Gandalf gör ett felfritt lopp, Femme får en neslig rivning, Nike får två rivningar och Ess får oxå en jäkla rivning . Detta gör att vi totalt från båda loppen har 25 fel och vi hamnar tillslut totalt på en 9:onde plats utav ca 28 lag .



För Gins del var det oxå ett lite speciellt upplägg. 

Vi skulle tävla i laget "Team Pro-Plan" som reserv för Glimma ( Ians dotter och Gandalfs syster ) som tyvär lämnade oss i höstas  .

Att gå in som reserv  är i mitt tycke mycket mer press än att köra i ett lag där man varit med och kvalat under hela året.

För min egen del och från min egen sida så var det nu ett måste att prestera jäkligt bra då jag nu fått chansen att vara med.


Gin har ju inte hunnit tävla så mycket eftersom hon är så ung och på de tävlingar vi deltagit har jag mest fokuserat på att hon ska kunna hantera sin stress både utanför och inne på banan.

Hon har gjort fina framsteg men innan helgens tävlingar så har hon inte en enda gång gjort ett felfritt agilitylopp i klass 2  .


Hon är sannerligen ingen enkel hund och jag har verkligen slitit med henne på många sätt men den här helgen har jag verkligen fått bevis på vilken kapacitet hon har och att min träning varit helt rätt för henne  .


Första loppet var ett agilitylopp där tyvär mina lagkamrater fick några "skit-femmor" och Gin gör, tro det eller ej, ett felfritt lopp !

Vilken tjej hon är,  då det verkligen gäller så håller hon ihop , fokuserar till 100 procent och gör sitt allra allra bästa.

Helt otroligt att hon fixar pressen och ändå kan göra ett suveränt jobb  .  


Laget ligger med 15 fel på en 10:onde plats inför andra dagen då det gällde även för detta lag att vi var tvugna att göra snabba felfria lopp om vi skulle kunna ta oss högre upp i resultat-listan.


Andra dagen var det hoppklass som gällde och vi hade som sagt "kniven på strupen", riktigt nervöst var det och pressen var hög.


Gin håller sig även i detta lopp cool och gör precis det hon ska trots en lite nervös matte som får "spontan-handla" på flera ställen och inte alls beter sig som vanligt  .

Gin är superfokuserad och tar verkligen sitt ansvar på alla hinder och gör ännu ett felfritt lopp, helt sanslöst !

Ice får tyvär 10 fel i loppet men Toss och Fly lyckas även de göra felfria lopp så vi kan räkna bort Ices resultat. Laget slutar totalt på 15 fel och gick i och med det upp i ledningen.


Nu följde en ganska nervös väntan för att se vad lagen som låg före oss skulle göra . Om något lag körde bort sig så skulle vi avancera och hur långt skulle det räcka ????

Lag efter lag fick fel eller diskade sig och tillslut var det bara ett lag kvar som kunde ta oss.

De körde riktigt stabila nollor och höll för trycket och vann men detta innebar att vårat lag "Team Pro-plan" vunnit SILVER    .  


Att jag är nöjd med min lilla flicka denna helgen är en underdrift för jag finner inga ord över hennes bedrift och det tar nog ett tag innan jag riktigt förstår vad som hände.


Tusen tack till mina lagkamrater i både "No Limit" och " Team Pro-plan" Ni är helt Fantastiska !!!!!!!!!!!!!!!!!


Hälsn Annica











 
 
Jenny Fridh

Jenny Fridh

20 juni 2011 20:54

Grattis än en gång till fina lopp i helgen! Gin har verkligen varit superduktig och jag tror nog att Glimma är nöjd från sin åskådarplats! Tack för att du ville vara vår reserv!

http://www.glimmagarden.com

 
Ingen bild

Stina & Toss

20 juni 2011 22:21

Duktiga Gin och Annica, vi kunde inte ha fått en bättre reserv til laget tusen tack!!!

 
Anna-Karin

Anna-Karin

21 juni 2011 19:18

Grattis till Gins första SM-medalj. Kul att även Ess höll ihop och inte skadade sig igen.
Hälsningar
Anna-Karin, Nemo och Dutch

http://www.djurhalsa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 18 oktober 2012 23:22

Nu har jag fått en ny hemsida och oxå en ny blogg. Båda finns på min gamla hemsidesadress www.allerhundar.com Jag kommer inte att använda den här bloggen något mera men besök gärna min nya där jag även ska försöka skriva lite oftare :)) Hälsn ...

Av Annica - 31 juli 2012 22:07


I helgen så var jag i Gagnef och tävlade med Gin. Första dagen var hon ganska het och i agilityklassen så diskade jag henne då hon formligen flög av A-hindret och jag ville då att hon skulle ta om kontaktfältet   . I hoppklassen...

Av Annica - 26 juli 2012 19:11

......... Och lite annat :) De tre sista dagarna på Slottshoppet slutade inte lika bra resultatmässigt som de första dagarna. Fem diskningar och ett felfritt lopp med SM- pinne blev det. Trots de diskade loppen så var jag ändå nästan mer nöjd med ...

Av Annica - 10 juli 2012 23:19

  I år arrangeras tävlingen "Slottshoppet" för första gången på vackra Wiks slott strax utanför Uppsala och det är deltagare från både Norge, Finland , Danmark och Sverige.   Tävlingen håller på från lördag till lördag med vilodag på onsdagen (...

Av Annica - 13 juni 2012 22:37

  Nu äntligen börjar det dra ihop sig för årets höjdpunkt, SM i Borlänge   .   1995 var mitt första SM som jag deltog på och sedan dess så har jag deltagit på alla och om jag inte räknat fel så blir årets SM mitt 18:e och Gin är min 6:e hund so...

Presentation


Här får ni läsa lite om vad Ian, Ess och Gin har för sig.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Annica

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Presentation


Ovido - Quiz & Flashcards